Detaily
Formát: 2x Audio CD, Remasterováno
Žánr: Opera o 3 dějstvích
Stopáž: 2:26:22
Hudba: Bedřich Smetana
Baryton: Václav Bednář
Tenor: Beno Blachut
Zpěv: Karel Kalaš, Štefa Petrová, Marie Podvalová, Theodor Šrubař, Antonín Votava, František Trnka
Sbormistr: Jarmil Burghauser
Dirigent: Jaroslav Krombholc
Hudební tělesa:
Sbor Národního divadla v Praze
Orchestr Národního divadla v Praze
Jednou z prvních nahrávek kompletních českých oper poválečného Československa a tehdy nového vydavatelství Supraphon byl záznam Smetanova Dalibora z podzimu 1950, uskutečněný ve studiu Domovina. Pro realizaci tohoto snímku se sešla skutečná plejáda českého interpretačního umění. Za dirigentský pult vystoupil dvaatřicetiletý Jaroslav Krombholc, žák Václava Talicha, a přizval si ke spolupráci vedle sbormistra Jarmila Burghausera pěvecké trojhvězdí pražského Národního divadla tenoristu Beno Blachuta(Dalibor), sopranistku Marii Podvalovou (Milada) a barytonistu Václava Bednáře (král Vladislav).
Děj Dalibora má historické pozadí, jež vylíčil Viktorin Kormel ze Všehrd a Palacký ho převzal do svých Dějin národa českého. Někdy se o Daliborovi v zahraniční muzikologické literatuře hovoří jako o českém "Fideliovi". Paralela se nabízí v přestrojení hlavní hrdinky do mužských šatů. Milada je však zcela jiného založení, než věrně oddaná Leonora. Nejde zde o manželskou lásku, nýbrž o stravující vášeň, jíž proti své vůli a zdravému rozumu vzplane žena, poté co spatří muže netušeného vzrůstu, energických gest a neochvějného rozhodnutí pomstít smrt zabitého přítele Zdeňka.