Detaily
Formát: CD, Album
Žánr: Klasika
Polský skladatel Ludomir Różycki (1883-1953) u nás není příliš známým autorem a i ve světovém měřítku je teprve postupně znovuobjevován. Jeho houslový koncert, zrekonstruovaný a uvedený ve své dosud nejautentičtější podobě v opožděné quasi premiéře houslistou Januszem Wawrowskim, je spojen s téměř detektivní zápletkou. Dílo vznikalo v létě roku 1944 za dramatických okolností Varšavského povstání.
Poté, co se Różycki i houslový virtuoz Władysław Wochniak, se kterým autor spolupracoval na některých technických aspektech, ocitli v hledáčku gestapa, rozhodl se skladatel z nebezpečné Varšavy uprchnout. Předtím ale stihl rukopis koncertu ukrýt do kufříku, který zakopal na své zahradě. Jeho dům byl během následujících válečných událostí zničen a Różycki, který po válce působil v Katowicích, už se sem nikdy nevrátil a považoval skladbu za ztracenou. Zakopaný kufřík ale posléze objevili stavební dělníci, kteří odklízeli trosky Różyckého domu, a rukopis se postupně dostal až do polské Národní knihovny.
Dodejme, že se jednalo o klavírní výtah, ze kterého vycházely i všechny dosavadní pokusy o rekonstrukci orchestrálního partu. Wawrowski se ale s tímto výsledkem nechtěl spokojit a spojil proto síly s klavíristou a skladatelem Ryszardem Bryłou. S jeho asistencí a za pomoci dalších odborníků se jim podařilo v archivech objevit důležitý fragment - prvních 87 taktů původní orchestrální partitury.
Na základě tohoto zásadního objevu mohli Różyckého koncert zrekonstruovat v co možná nejautentičtější podobě a tedy nejblíže autorovu původnímu záměru.
Vezmeme-li v úvahu, za jak pohnutých okolností dílo vznikalo, možná nás překvapí jeho celkově pozitivní ráz. Podle Wawrowského šlo o skladatelovu vědomou nebo podvědomou snahu uchovat si šťastnou vzpomínku na předválečnou Varšavu právě v době, kdy ji nacistické jednotky postupně srovnávaly se zemí. Z kompozičního hlediska je koncert ještě do značné míry ovlivněn dozníváním pozdního romantismu a nepochybně také autory jako byli George Gershwin nebo E. W. Korngold a filmovou hudbou všeobecně.
Také houslový koncert Petra Iljiče Čajkovského vznikal v době, kdy se skladatel nacházel v těžké životní situaci, totiž po bolestném rozpadu svého nezdařeného manželství. A stejně jako Różycki hledal východisko ze své situace v příklonu k pozitivnímu a optimistickému hudebnímu vyjádření. Jinak jde ale samozřejmě o dílo, které na rozdíl od Różyckého koncertu patří už dávno do základního světového houslového repertoáru.
Youtube: https://youtu.be/trDzu-MvFNg
Účinkují:
Janusz Wawrowski
Royal Philharmonic Orchestra
Grzegorz Nowak