Detaily
Formát: CD, Album
Žánr: Klasika
Účinkují:
Yolanda Kondonassis - harp
Alan Hovhaness (8. března 1911 – 21. června 2000) byl arménsko-americký hudební skladatel.
V panteonu skladatelů dvacátého století se Alan Hovhaness (1911 - 2000) řadí mezi nejodvážnější experimentátory na hudebním poli. Ačkoli ve známost vešel hrstkou asociativních, přesto spíše konvenčních partitur, byl jedním z prvních průkopníků propojování Západu s Východem a starobylého s moderním. Spojováním prvků geograficky vzdálených a zdánlivě neslučitelných stylů odhalují jeho neobyčejné hudební exkurze fascinující homogenitu mezi světovými hudebními tradicemi. V letech 1940 až 1960, v době jeho zcela nejvrcholnějších prací uchvátil Hovhanessův nejen průkopnický, ale i neobvykle komunikativní mezikulturní styl avantgardy posluchače stejnou měrou, jako zmátl kritiky.
Hovhanessův raný styl byl smělý a předbíhal dobu. Hudba vyvolává prožitek spočinutí a čistoty, jakoby nás přenášela do jiného světa. Kdyby Hovhaness přišel o několik desetiletí později mohl by být zařazen kamkoliv od “duchovních minimalistů” po “klasicisty světové hudby”. V průběhu let, díky rozsáhlým obdobím výzkumu v Indii, Japonsku a Koreji, získával nové a nové přírůstky do své hudební sbírky napadů. Sotva kdy však vzniká pochybnost, kdo je skutečným tvůrcem tohoto díla. Hovhaness obdobně předběhl dobu hned dvakrát, a sice svou snahou zaujmout širší spektrum, nejen konzervativní intelektuály (skládal “ne pro snoby, ale pro všechny”), dále pak založením vlastní nahrávací společnosti Poseidon, která měla tomuto účelu napomáhat.
A stejně tak, jako bořil hranice hudebních tradic Henry Cowell, i Hovhannes skládal neúnavně (sbírka čítá přes 500 prací), zdánlivě více zaujat svým posláním, než vytvořením několika vyumělkovaných mistrovských děl. Přes nevyhnutelnou nesourodost takto rozsáhlé produkce je Hovhaness považován za jednoho z prvních průkopníků, který otevřel cestu východním hudebním stylům a jejich začlenění do naší současné multikulturní hudební zkušenosti – pravděpodobně nejvýznamnějšímu zvratu v hudbě posledního půlstoletí.