Detaily
Formát: CD, Album
Žánr: Klasika
Albem CAGE² navazuje francouzský klavírista Bertrand Chamayou (nar. 1981) na svůj loňský projekt „Dopis(y) Satiemu“ („Letter(s) to Erik Satie“). Je tedy opět věnováno americkému skladateli Johnu Cageovi (1912–1992). Tentokrát se ovšem jedná o kompozice pro tzv. preparovaný klavír, tedy nástroj, do jehož strun byly předem podle přesných instrukcí umístěny různé předměty (šrouby, mince, kousky látky, gumy nebo plastu apod.), což pochopitelně vede k výrazným změnám barvy zvuku a různým perkusním efektům. Je zajímavé, že i když se první teoretické úvahy i praktické pokusy tohoto druhu objevily už dříve (např. Ravelova opera Dítě a kouzla z roku 1925), Cage k nim zprvu přivedla provozní nutnost. V roce 1940 ho totiž afro-americká tanečnice Syvilla Fort ho pověřila napsáním hudby k jejímu baletu Bacchanale, který měl mít premiéru v Repertory Playhouse v Seattlu. Cage, inspirován myšlenkou hudby s africkým vlivem, chtěl celkem pochopitelně použít malý soubor bicích nástrojů. Protože však plocha jeviště byla příliš malá, musel komponovat pro jediný nástroj, který měl k dispozici: dětské koncertní křídlo. Bylo to v tomto okamžiku, kdy se Cage místo úpravy své hudby pustil do důmyslné úpravy svého nástroje. Tak se zrodil „preparovaný klavír“. Ve 40. a 50. letech napsal Cage pro tento nástroj řadu děl, ve kterých dále prozkoumával jeho specifický zvuk s takřka neomezenými možnostmi. S každou novou metamorfózou vykouzlil Cageův preparovaný klavír originální zvukový svět, odrážející různorodé vlivy, které na autora v té době působily. Ať už šlo o tradiční africkou kmenovou hudbu, balijský gamelan nebo jeho rostoucí zájem o zen buddhismus. Stranou ale nezůstaly ani politické problémy a témata, zejména rasová segregace (např. ve skladbě Naše jaro přijde) nebo tragédie druhé světové války („Ve jménu holokaustu“).
YouTube: https://youtu.be/0N6rsgVxgHE?feature=shared
Účinkuje: Bertrand Chamayou (piano)
Žánr: Klasika
Albem CAGE² navazuje francouzský klavírista Bertrand Chamayou (nar. 1981) na svůj loňský projekt „Dopis(y) Satiemu“ („Letter(s) to Erik Satie“). Je tedy opět věnováno americkému skladateli Johnu Cageovi (1912–1992). Tentokrát se ovšem jedná o kompozice pro tzv. preparovaný klavír, tedy nástroj, do jehož strun byly předem podle přesných instrukcí umístěny různé předměty (šrouby, mince, kousky látky, gumy nebo plastu apod.), což pochopitelně vede k výrazným změnám barvy zvuku a různým perkusním efektům. Je zajímavé, že i když se první teoretické úvahy i praktické pokusy tohoto druhu objevily už dříve (např. Ravelova opera Dítě a kouzla z roku 1925), Cage k nim zprvu přivedla provozní nutnost. V roce 1940 ho totiž afro-americká tanečnice Syvilla Fort ho pověřila napsáním hudby k jejímu baletu Bacchanale, který měl mít premiéru v Repertory Playhouse v Seattlu. Cage, inspirován myšlenkou hudby s africkým vlivem, chtěl celkem pochopitelně použít malý soubor bicích nástrojů. Protože však plocha jeviště byla příliš malá, musel komponovat pro jediný nástroj, který měl k dispozici: dětské koncertní křídlo. Bylo to v tomto okamžiku, kdy se Cage místo úpravy své hudby pustil do důmyslné úpravy svého nástroje. Tak se zrodil „preparovaný klavír“. Ve 40. a 50. letech napsal Cage pro tento nástroj řadu děl, ve kterých dále prozkoumával jeho specifický zvuk s takřka neomezenými možnostmi. S každou novou metamorfózou vykouzlil Cageův preparovaný klavír originální zvukový svět, odrážející různorodé vlivy, které na autora v té době působily. Ať už šlo o tradiční africkou kmenovou hudbu, balijský gamelan nebo jeho rostoucí zájem o zen buddhismus. Stranou ale nezůstaly ani politické problémy a témata, zejména rasová segregace (např. ve skladbě Naše jaro přijde) nebo tragédie druhé světové války („Ve jménu holokaustu“).
YouTube: https://youtu.be/0N6rsgVxgHE?feature=shared
Účinkuje: Bertrand Chamayou (piano)
Další informace
Interpret | Bertrand Chamayou |
---|---|
Titul | Cage2 |
Nosič | CD |
Typ nosiče | CD |
Dostupnost | Do14 |
Tracklist | 1. Mysterious Adventure 2. The Unavailable Memory of 3. Primitive 4. In the Name of the Holocaust: Pt. 1 5. In the Name of the Holocaust: Pt. 2 6. The Perilous Night: I 7. The Perilous Night: II 8. The Perilous Night: III 9. The Perilous Night: IV 10. The Perilous Night: V 11. The Perilous Night: VI 12. Root of An Unfocus 13. Daughters of the Lonesome Isle 14. A Valentine Out of Season: Movement I 15. A Valentine Out of Season: Movement II 16. A Valentine Out of Season: Movement III 17. Tossed As It Is Untroubled 18. Bacchanale 19. Our Spring Will Come 20. And the Earth Shall Bear Again |
Popis | Formát: CD, Album Žánr: Klasika Albem CAGE² navazuje francouzský klavírista Bertrand Chamayou (nar. 1981) na svůj loňský projekt „Dopis(y) Satiemu“ („Letter(s) to Erik Satie“). Je tedy opět věnováno americkému skladateli Johnu Cageovi (1912–1992). Tentokrát se ovšem jedná o kompozice pro tzv. preparovaný klavír, tedy nástroj, do jehož strun byly předem podle přesných instrukcí umístěny různé předměty (šrouby, mince, kousky látky, gumy nebo plastu apod.), což pochopitelně vede k výrazným změnám barvy zvuku a různým perkusním efektům. Je zajímavé, že i když se první teoretické úvahy i praktické pokusy tohoto druhu objevily už dříve (např. Ravelova opera Dítě a kouzla z roku 1925), Cage k nim zprvu přivedla provozní nutnost. V roce 1940 ho totiž afro-americká tanečnice Syvilla Fort ho pověřila napsáním hudby k jejímu baletu Bacchanale, který měl mít premiéru v Repertory Playhouse v Seattlu. Cage, inspirován myšlenkou hudby s africkým vlivem, chtěl celkem pochopitelně použít malý soubor bicích nástrojů. Protože však plocha jeviště byla příliš malá, musel komponovat pro jediný nástroj, který měl k dispozici: dětské koncertní křídlo. Bylo to v tomto okamžiku, kdy se Cage místo úpravy své hudby pustil do důmyslné úpravy svého nástroje. Tak se zrodil „preparovaný klavír“. Ve 40. a 50. letech napsal Cage pro tento nástroj řadu děl, ve kterých dále prozkoumával jeho specifický zvuk s takřka neomezenými možnostmi. S každou novou metamorfózou vykouzlil Cageův preparovaný klavír originální zvukový svět, odrážející různorodé vlivy, které na autora v té době působily. Ať už šlo o tradiční africkou kmenovou hudbu, balijský gamelan nebo jeho rostoucí zájem o zen buddhismus. Stranou ale nezůstaly ani politické problémy a témata, zejména rasová segregace (např. ve skladbě Naše jaro přijde) nebo tragédie druhé světové války („Ve jménu holokaustu“). YouTube: https://youtu.be/0N6rsgVxgHE?feature=shared Účinkuje: Bertrand Chamayou (piano) |
SKU | 5021732275165 |
Ean | 5021732275165 |
Rok vydání | 2024 |
Pořadové číslo | 1000198891 |
Sleva | SLEVA13 |
Manufacturer's Suggested Retail Price | 429,00 Kč |
Zařazeno v kategoriích:
Soudoba
Bertrand Chamayou
2024 - 6