Detaily
Formát: Audio CD, Remasterováno, Gold Edition 20
Žánr: Klasika, Orchestrální hudba
Délka: 1:02:25
Skladatel: Petr Iljič Čajkovskij
Tato edice obsahuje nahrávky:
• Koncert č. 1 b moll pro klavír a orchestr op. 23
• Italské capriccio op. 45
• Slavnostní předehra 1812 op. 49
Při prvních tónech slavné introdukce Čajkovského Klavírního koncertu otevře posluchač překvapením ústa. Nádherné téma, při němž by se měla dmout hruď, zní v podání Svjatoslava Richtera a České filharmonie jako vytrubování k poslednímu soudu doprovázené kanonádou. Po zpěvnosti není téměř stopy, výrazně akcentované první doby i jednotlivé čtvrtky připomínají spíš marš (byť třídobý) a Richterova hra působí při vší dokonalosti občas tak groteskně, až jsme na pochybách, jestli to pianista i dirigent myslí opravdu vážně. Jenomže v okamžiku, kdy před závěrem introdukce nastoupí klavír s doprovodnými triolovými akordy, se celá ta podivná maškaráda náhle zlomí a je jasné, že uslyšíme slavný Čajkovského "bémol" sice v nezvyklém balení, ale určitě se u něho nebudeme nudit.
Při hlavním tématu bychom asi místo Čajkovského hádali spíš Prokofjeva (a možná i Bartóka), ale vedlejší téma hraje už Richter s nenapodobitelnou poetičností, kterou oceníme i ve skvěle vystavěné kadenci. Volná věta je velmi vylehčená v úhozu i v tempu, přičemž v nezvykle rychlé a lehce ironické střední části znovu musíme myslet na Prokofjeva.
Během poslechu celého koncertu nabudeme dojmu, že všude tam, kde to skladatel jen trochu dovolí, žene Richter tempo závratně vpřed. Vzhledem k jeho fantastické technice mu to nemáme za zlé, ba naopak - to, co předvádí, je opravdu úžasné. Richterova hra je tak fascinující, že orchestr vnímáme - přes jeho nesporné kvality - spíš jako pozadí pianistova výkonu.
Zato v obou dalších slavných Čajkovského skladbách si hru České filharmonie vychutnáme naplno. Odlehčená a poměrně nezávazná hudba Italského capriccia získala pod Ančerlovým vedením kvality symfonické básně (s překvapivými dramatickými momenty), v Předehře 1812 oceníme, jak dirigent šetří silou v "popisných" bitevních scénách a nechává celou skladbu gradovat v efektním závěru. Mimořádně dobrá je i technická kvalita přepisu.
Účinkují:
Klavír: Svjatoslav Richter
Dirigent: Karel Ančerl
Hudební těleso: Česká filharmonie
Žánr: Klasika, Orchestrální hudba
Délka: 1:02:25
Skladatel: Petr Iljič Čajkovskij
Tato edice obsahuje nahrávky:
• Koncert č. 1 b moll pro klavír a orchestr op. 23
• Italské capriccio op. 45
• Slavnostní předehra 1812 op. 49
Při prvních tónech slavné introdukce Čajkovského Klavírního koncertu otevře posluchač překvapením ústa. Nádherné téma, při němž by se měla dmout hruď, zní v podání Svjatoslava Richtera a České filharmonie jako vytrubování k poslednímu soudu doprovázené kanonádou. Po zpěvnosti není téměř stopy, výrazně akcentované první doby i jednotlivé čtvrtky připomínají spíš marš (byť třídobý) a Richterova hra působí při vší dokonalosti občas tak groteskně, až jsme na pochybách, jestli to pianista i dirigent myslí opravdu vážně. Jenomže v okamžiku, kdy před závěrem introdukce nastoupí klavír s doprovodnými triolovými akordy, se celá ta podivná maškaráda náhle zlomí a je jasné, že uslyšíme slavný Čajkovského "bémol" sice v nezvyklém balení, ale určitě se u něho nebudeme nudit.
Při hlavním tématu bychom asi místo Čajkovského hádali spíš Prokofjeva (a možná i Bartóka), ale vedlejší téma hraje už Richter s nenapodobitelnou poetičností, kterou oceníme i ve skvěle vystavěné kadenci. Volná věta je velmi vylehčená v úhozu i v tempu, přičemž v nezvykle rychlé a lehce ironické střední části znovu musíme myslet na Prokofjeva.
Během poslechu celého koncertu nabudeme dojmu, že všude tam, kde to skladatel jen trochu dovolí, žene Richter tempo závratně vpřed. Vzhledem k jeho fantastické technice mu to nemáme za zlé, ba naopak - to, co předvádí, je opravdu úžasné. Richterova hra je tak fascinující, že orchestr vnímáme - přes jeho nesporné kvality - spíš jako pozadí pianistova výkonu.
Zato v obou dalších slavných Čajkovského skladbách si hru České filharmonie vychutnáme naplno. Odlehčená a poměrně nezávazná hudba Italského capriccia získala pod Ančerlovým vedením kvality symfonické básně (s překvapivými dramatickými momenty), v Předehře 1812 oceníme, jak dirigent šetří silou v "popisných" bitevních scénách a nechává celou skladbu gradovat v efektním závěru. Mimořádně dobrá je i technická kvalita přepisu.
Účinkují:
Klavír: Svjatoslav Richter
Dirigent: Karel Ančerl
Hudební těleso: Česká filharmonie
Další informace
Interpret | Petr Iljič Čajkovskij / Karel Ančerl |
---|---|
Autor | Petr Iljič Čajkovskij |
Titul | Gold Edition |
Nosič | CD |
Typ nosiče | CD |
Dostupnost | Do14 |
Tracklist | 1. Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23 - Allegro ma non troppo e molto maestoso 20:00 2. Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23 - Andante semplice 06:07 3. Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23 - Finale. Allegro con fuoco 06:44 4. Italské capriccio, op. 45 14:19 5. Slavnostní předehra 1812, op. 49 15:15 |
Popis | Formát: Audio CD, Remasterováno, Gold Edition 20 Žánr: Klasika, Orchestrální hudba Délka: 1:02:25 Skladatel: Petr Iljič Čajkovskij Tato edice obsahuje nahrávky: • Koncert č. 1 b moll pro klavír a orchestr op. 23 • Italské capriccio op. 45 • Slavnostní předehra 1812 op. 49 Při prvních tónech slavné introdukce Čajkovského Klavírního koncertu otevře posluchač překvapením ústa. Nádherné téma, při němž by se měla dmout hruď, zní v podání Svjatoslava Richtera a České filharmonie jako vytrubování k poslednímu soudu doprovázené kanonádou. Po zpěvnosti není téměř stopy, výrazně akcentované první doby i jednotlivé čtvrtky připomínají spíš marš (byť třídobý) a Richterova hra působí při vší dokonalosti občas tak groteskně, až jsme na pochybách, jestli to pianista i dirigent myslí opravdu vážně. Jenomže v okamžiku, kdy před závěrem introdukce nastoupí klavír s doprovodnými triolovými akordy, se celá ta podivná maškaráda náhle zlomí a je jasné, že uslyšíme slavný Čajkovského "bémol" sice v nezvyklém balení, ale určitě se u něho nebudeme nudit. Při hlavním tématu bychom asi místo Čajkovského hádali spíš Prokofjeva (a možná i Bartóka), ale vedlejší téma hraje už Richter s nenapodobitelnou poetičností, kterou oceníme i ve skvěle vystavěné kadenci. Volná věta je velmi vylehčená v úhozu i v tempu, přičemž v nezvykle rychlé a lehce ironické střední části znovu musíme myslet na Prokofjeva. Během poslechu celého koncertu nabudeme dojmu, že všude tam, kde to skladatel jen trochu dovolí, žene Richter tempo závratně vpřed. Vzhledem k jeho fantastické technice mu to nemáme za zlé, ba naopak - to, co předvádí, je opravdu úžasné. Richterova hra je tak fascinující, že orchestr vnímáme - přes jeho nesporné kvality - spíš jako pozadí pianistova výkonu. Zato v obou dalších slavných Čajkovského skladbách si hru České filharmonie vychutnáme naplno. Odlehčená a poměrně nezávazná hudba Italského capriccia získala pod Ančerlovým vedením kvality symfonické básně (s překvapivými dramatickými momenty), v Předehře 1812 oceníme, jak dirigent šetří silou v "popisných" bitevních scénách a nechává celou skladbu gradovat v efektním závěru. Mimořádně dobrá je i technická kvalita přepisu. Účinkují: Klavír: Svjatoslav Richter Dirigent: Karel Ančerl Hudební těleso: Česká filharmonie |
SKU | SU3680-2 |
Ean | 0099925368029 |
Rok vydání | 2003 |
Pořadové číslo | 1000065967 |
Sleva | SLEVA10 |
Manufacturer's Suggested Retail Price | 249,00 Kč |
Zařazeno v kategoriích:
Klasika
2003 - 5
Petr Iljič Čajkovskij - Karel Ančerl