Detaily
Formát: 2x Vinyl, LP, Album, 180 gram
Žánr: Klasika
Erik Satie, narozen jako Eric Alfred Leslie Satie, již na své první kompozici z roku 1884 se podepisuje jako Erik Satie (17. května 1866 Honfleur, Francie – 1. července 1925 Paříž, Francie) byl francouzský skladatel a klavírista, který v mnoha směrech předešel svou dobu. Byl velmi tvůrčí osobností a měl výrazný vliv na své současníky, především Clauda Debussyho, Maurice Ravela a Francise Poulenca. Protože jeho hudba byla velmi novátorská, měl též výrazný vliv i na moderní hudební skladatele.
Jeho nejznámějšími díly jsou klavírní „Gymnopédies“, „Gnossiennes“ a „Vexations“ z roku 1893 z posthumního cyklu „Pages mystiques“ (Mystické stránky, 1893–1895). Vexations tvoří 840 krát opakované tři krátké klavírní fráze - dodnes je však diskutabilní, zda nebyl jeho pokyn myšlen metaforicky, k jednotlivým úsekům hudby připisoval i dříve enigmatické přípisy, v jeho pozdním klavírním díle se dá dokonce hovořit o převaze literárních aluzí nad hudbou.
Ve tvorbě pro Rosekruciánské hnutí Joséphina Péladana použil v první části preludií k „Les fils des Etoiles“ v evropské hudbě vůbec poprvé kvartové akordy jako samostatně stojící, neharmonicky chápané souzvuky. Zmíněné Vexations zase vytvořil tak, že s výjimkou tónu "As" postupoval způsobem, který později použil Arnold Schoenberg jako základ ke své kompoziční metodě dodekafonie. Ve svém mystifikačním "křesťanském baletu" Uspud postupoval při kompozici způsobem známým jako permutační forma až v 60. letech 20. století.
Mezi jeho další četná klavírní díla patří čtyřruční suita „Trois Morceaux en forme de Poire“ (Tři kusy ve tvaru hrušky), dokládající jeho smysl pro mystifikaci. V desátých letech vytvořil celou řadu ("haiku") klavírních cyklů předjímajících estetiku DADA a Nové věcnosti (Sports et divertissements, Embryons desséches). Tehdy také se díky podpoře mladých skladatelů (Les Six) mohl začít věnovat větším formám. Jeho opera - "symfonické drama" - Socrate na Platónovy texty z roku 1916 je jedním z prvních projevů estetiky neoklasicismu v evropské hudbě, následovaly tři balety „Parade“ (s instrumentací nestandardních nástrojů jako je siréna, nebo psací stroj), „Mercure“ a „Relâche“ (s doprovodnou filmovou sekvencí), plně nesené cirkusovou estetikou.
Jeho hudba byla dlouho pro hudební establishment nepřijatelná z důvodu své obskurnosti (poetika) a značného podílu byť geniálního, přesto diletantství (instrumentace, forma skladeb). Zůstává proto až na cykly Gymnopédií a Gnossiennes dodnes pro širší publikum i část kritiky těžko uchopitelnou, ba neznámou.
Žánr: Klasika
Erik Satie, narozen jako Eric Alfred Leslie Satie, již na své první kompozici z roku 1884 se podepisuje jako Erik Satie (17. května 1866 Honfleur, Francie – 1. července 1925 Paříž, Francie) byl francouzský skladatel a klavírista, který v mnoha směrech předešel svou dobu. Byl velmi tvůrčí osobností a měl výrazný vliv na své současníky, především Clauda Debussyho, Maurice Ravela a Francise Poulenca. Protože jeho hudba byla velmi novátorská, měl též výrazný vliv i na moderní hudební skladatele.
Jeho nejznámějšími díly jsou klavírní „Gymnopédies“, „Gnossiennes“ a „Vexations“ z roku 1893 z posthumního cyklu „Pages mystiques“ (Mystické stránky, 1893–1895). Vexations tvoří 840 krát opakované tři krátké klavírní fráze - dodnes je však diskutabilní, zda nebyl jeho pokyn myšlen metaforicky, k jednotlivým úsekům hudby připisoval i dříve enigmatické přípisy, v jeho pozdním klavírním díle se dá dokonce hovořit o převaze literárních aluzí nad hudbou.
Ve tvorbě pro Rosekruciánské hnutí Joséphina Péladana použil v první části preludií k „Les fils des Etoiles“ v evropské hudbě vůbec poprvé kvartové akordy jako samostatně stojící, neharmonicky chápané souzvuky. Zmíněné Vexations zase vytvořil tak, že s výjimkou tónu "As" postupoval způsobem, který později použil Arnold Schoenberg jako základ ke své kompoziční metodě dodekafonie. Ve svém mystifikačním "křesťanském baletu" Uspud postupoval při kompozici způsobem známým jako permutační forma až v 60. letech 20. století.
Mezi jeho další četná klavírní díla patří čtyřruční suita „Trois Morceaux en forme de Poire“ (Tři kusy ve tvaru hrušky), dokládající jeho smysl pro mystifikaci. V desátých letech vytvořil celou řadu ("haiku") klavírních cyklů předjímajících estetiku DADA a Nové věcnosti (Sports et divertissements, Embryons desséches). Tehdy také se díky podpoře mladých skladatelů (Les Six) mohl začít věnovat větším formám. Jeho opera - "symfonické drama" - Socrate na Platónovy texty z roku 1916 je jedním z prvních projevů estetiky neoklasicismu v evropské hudbě, následovaly tři balety „Parade“ (s instrumentací nestandardních nástrojů jako je siréna, nebo psací stroj), „Mercure“ a „Relâche“ (s doprovodnou filmovou sekvencí), plně nesené cirkusovou estetikou.
Jeho hudba byla dlouho pro hudební establishment nepřijatelná z důvodu své obskurnosti (poetika) a značného podílu byť geniálního, přesto diletantství (instrumentace, forma skladeb). Zůstává proto až na cykly Gymnopédií a Gnossiennes dodnes pro širší publikum i část kritiky těžko uchopitelnou, ba neznámou.
Další informace
Interpret | Erik Satie |
---|---|
Titul | Piano Works - 180 gr. Vinyl |
Nosič | 2LP |
Typ nosiče | LP |
Dostupnost | Není skladem, 14 dnů |
Tracklist | Disc: 1 - LP A1. Valse-Ballet, Op. 62 (1885) A2. Fantaisie-Valse (1885) A3. Ogives (1886) B1. Trois Sarabandes (1887) B2. Gymnopedies (1888) B3. Gnossiennes Disc: 2 - LP C1. Premiere Pensee Rose + Croix (1891) C2. Le Fils Des Etoiles (Preludes) (1892) D1. Sonneries De La Rose + Croix (1892) D2. Uspud ("ballet Chretien") (1892) |
Popis | Formát: 2x Vinyl, LP, Album, 180 gram Žánr: Klasika Erik Satie, narozen jako Eric Alfred Leslie Satie, již na své první kompozici z roku 1884 se podepisuje jako Erik Satie (17. května 1866 Honfleur, Francie – 1. července 1925 Paříž, Francie) byl francouzský skladatel a klavírista, který v mnoha směrech předešel svou dobu. Byl velmi tvůrčí osobností a měl výrazný vliv na své současníky, především Clauda Debussyho, Maurice Ravela a Francise Poulenca. Protože jeho hudba byla velmi novátorská, měl též výrazný vliv i na moderní hudební skladatele. Jeho nejznámějšími díly jsou klavírní „Gymnopédies“, „Gnossiennes“ a „Vexations“ z roku 1893 z posthumního cyklu „Pages mystiques“ (Mystické stránky, 1893–1895). Vexations tvoří 840 krát opakované tři krátké klavírní fráze - dodnes je však diskutabilní, zda nebyl jeho pokyn myšlen metaforicky, k jednotlivým úsekům hudby připisoval i dříve enigmatické přípisy, v jeho pozdním klavírním díle se dá dokonce hovořit o převaze literárních aluzí nad hudbou. Ve tvorbě pro Rosekruciánské hnutí Joséphina Péladana použil v první části preludií k „Les fils des Etoiles“ v evropské hudbě vůbec poprvé kvartové akordy jako samostatně stojící, neharmonicky chápané souzvuky. Zmíněné Vexations zase vytvořil tak, že s výjimkou tónu "As" postupoval způsobem, který později použil Arnold Schoenberg jako základ ke své kompoziční metodě dodekafonie. Ve svém mystifikačním "křesťanském baletu" Uspud postupoval při kompozici způsobem známým jako permutační forma až v 60. letech 20. století. Mezi jeho další četná klavírní díla patří čtyřruční suita „Trois Morceaux en forme de Poire“ (Tři kusy ve tvaru hrušky), dokládající jeho smysl pro mystifikaci. V desátých letech vytvořil celou řadu ("haiku") klavírních cyklů předjímajících estetiku DADA a Nové věcnosti (Sports et divertissements, Embryons desséches). Tehdy také se díky podpoře mladých skladatelů (Les Six) mohl začít věnovat větším formám. Jeho opera - "symfonické drama" - Socrate na Platónovy texty z roku 1916 je jedním z prvních projevů estetiky neoklasicismu v evropské hudbě, následovaly tři balety „Parade“ (s instrumentací nestandardních nástrojů jako je siréna, nebo psací stroj), „Mercure“ a „Relâche“ (s doprovodnou filmovou sekvencí), plně nesené cirkusovou estetikou. Jeho hudba byla dlouho pro hudební establishment nepřijatelná z důvodu své obskurnosti (poetika) a značného podílu byť geniálního, přesto diletantství (instrumentace, forma skladeb). Zůstává proto až na cykly Gymnopédií a Gnossiennes dodnes pro širší publikum i část kritiky těžko uchopitelnou, ba neznámou. |
SKU | VPC85252 |
Ean | 8719039000159 |
Rok vydání | 2015 |
Pořadové číslo | 1000117532 |
Sleva | Sleva 17 % |
Doporučená prodejní cena | 609,00 Kč |
Zařazeno v kategoriích:
LP-Vinyl
Erik Satie
2015 - 9