Tomáš Liška - Invisible Faces (2017)

Můžete být první, kdo napíše recenzi tohoto produktu

Běžná cena: 269,00 Kč

Naše cena: 222,00 Kč

CD


Není skladem, 14 dnů
NEBO

Rychlý přehled

-

Tomáš Liška - Invisible Faces (2017)

Dvojklikem na obrázek ho zobrazíte v plné velikosti

Oddálit
Přiblížit

Detaily

Formát: Audio CD
Žánr: Jazz, World Music

Sestava:
Tomáš Liška – kontrabas
Nikola Zarić – akordeon
Efe Turumtay – housle, zpěv
David Dorůžka – akustické a elektrické kytary
Kamile Slezák – bicí, cajón, perkuse

Je zajímavé, kolik českých jazzových kontrabasistů má blízko k world music. Jiří Slavík v tomto žánru letos získal Anděla, Petr Tichý a Marian Friedl byli mezi nominovanými. A Tomáš Liška, před lety zakládající člen Milokraje Marty Töpferové (také nominace na Anděla), se hudbou z kořenů inspiruje i na svém novém CD Invisible Faces. Tento mezinárodní projekt je naším Albem týdne.

Záběr Tomáše Lišky je už řadu let úctyhodný. Věnuje se různým hudebním formám a různým žánrům, jako kontrabasista umí sloužit písni i jazzově sólovat.

Jako skladatel svůj nástroj neupřednostňuje před druhými, ale spíše jej dokáže zajímavým způsobem integrovat do celku. A vše, čemu se věnuje, má smysl, ať to byl ambiciózní skladatelský projekt Bercheros Odyssey, nebo dnes už dlouholeté členství v kapele Druhá tráva.

Novým autorským albem Invisible Faces Liška navazuje na své někdejší trio/album Invisible World, které vydal jako třicetiletý v roce 2009. Nyní mu pomalu táhne na čtyřicet. A jeho novinka je krásným příkladem toho, jak se dá stavět na solidně položených základech, rozvíjet je a posouvat dál, aniž by se původní stavba zbortila.

Původní trio vedle Lišky tvořili kytarista David Dorůžka a italský hráč na bandoneon Daniele di Bonaventura. V nové kapele si kontrabasista ponechal českého kolegu Dorůžku, bandoneon nahradil akordeonem 25letého Nikoly Zariče (narodil se srbským rodičům v Rakousku v době války v Jugoslávii).

Sestavu doplnili turecký houslista Efe Turumtay (který hrává v duu se Zaričem) a český bubeník Kamil Slezák (s Liškou se zná například z Druhé trávy). Oproti předchozímu projektu tedy nová skupina více pracuje s rytmikou, přičemž minimálně stejně důležité jako bicí souprava jsou perkuse, a celkovému zvuku výrazně dominuje souzvuk houslí a akordeonu.

Velmi důležitým hráčem však zůstává David Dorůžka. Ostatně Liška jako autor odkázal k albu Invisible World mimo jiné tím, že na samý začátek nové desky (skladba Safran) napsal kytarovou melodii, která svou náladou a melodií nápadně připomíná úvodní skladbu alba předchozího (Bonami). Jako by chtěl připomenout to, co bylo, ale zároveň v této šestiminutové kompozici naznačuje, na co se mohou posluchači dál těšit.

Safran je skladba, v níž i přes její poklidný charakter hrají důležitou roli dynamické zvraty. Postupně se představí kytara, akordeon i housle jako nositelé melodie, ale stejně tak je radost poslouchat dobře sehranou rytmiku. Pánové Liška a Slezák na sebe neupozorňují nijak výrazně, ale je slyšet, že si jako muzikanti velmi dobře rozumí.

Ještě čitelnější je hra perkusí a kontrabasu v relativně rychlejší Kalimbě, ve které však také excelují housle – jednak v klidnějších pasážích, jednak v závěrečné tečce, na niž navazuje desetiminutová skladba People from Faldum. Její úvodní takty v souhře kontrabasu s akordeonem evokují opět Invisible World. Při prvních tónech Turumtayových houslí se vám možná jako paralela vybaví naléhavá hra izraelského trumpetisty Avishaie Cohena.

V každém případě jde o velmi silnou melodii, která svou náladou s předstihem předznamenává šestý titul na albu, tureckou lidovou Bahçada Yeşil Çınar, jedinou zpívanou píseň. Mimochodem na minulé desce zpívala Marta Töpferová španělsky vlastní text Tierra de mis padres a právě tento posun Liškových preferencí od hudby latinské k Orientu je jedním možným klíčem, jehož prostřednictvím lze nové album vnímat.

Navzdory všem inspiracím tradiční hudbou a nadžánrové komunikaci mezi jednotlivými nástroji však Tomáš Liška nezapomíná ani na jazz, a to včetně jeho starších forem. Začátek skladby The First Flight má přímo retro charakter, dále se objeví i krátké kontrabasové sólo. I zde si lze mimochodem všimnout, jak důležitou roli hrají pro celý projekt Turumtayovy housle.

Závěrečná skladba Questions, která končí poklidným finále akordeonu s kytarou, pak spíše než otázky nabízí rovnou odpověď. Ano, Tomáš Liška sestavil další smysluplný projekt, který má na to, aby se prezentoval za hranicemi.

Další informace

Interpret Tomáš Liška
Titul Invisible Faces (2017)
Nosič CD
Typ nosiče CD
Dostupnost Není skladem, 14 dnů
Tracklist 1. Safran 6:04
2. Kalimba 5:12
3. People From Faldum 10:14
4. Waiting For The Moment 6:36
5. Bartaruga 4:48
6. Bahçada yeşil çinar 4:17
7. The First Flight 6:00
8. Questions 5:26
Popis Formát: Audio CD
Žánr: Jazz, World Music

Sestava:
Tomáš Liška – kontrabas
Nikola Zarić – akordeon
Efe Turumtay – housle, zpěv
David Dorůžka – akustické a elektrické kytary
Kamile Slezák – bicí, cajón, perkuse

Je zajímavé, kolik českých jazzových kontrabasistů má blízko k world music. Jiří Slavík v tomto žánru letos získal Anděla, Petr Tichý a Marian Friedl byli mezi nominovanými. A Tomáš Liška, před lety zakládající člen Milokraje Marty Töpferové (také nominace na Anděla), se hudbou z kořenů inspiruje i na svém novém CD Invisible Faces. Tento mezinárodní projekt je naším Albem týdne.

Záběr Tomáše Lišky je už řadu let úctyhodný. Věnuje se různým hudebním formám a různým žánrům, jako kontrabasista umí sloužit písni i jazzově sólovat.

Jako skladatel svůj nástroj neupřednostňuje před druhými, ale spíše jej dokáže zajímavým způsobem integrovat do celku. A vše, čemu se věnuje, má smysl, ať to byl ambiciózní skladatelský projekt Bercheros Odyssey, nebo dnes už dlouholeté členství v kapele Druhá tráva.

Novým autorským albem Invisible Faces Liška navazuje na své někdejší trio/album Invisible World, které vydal jako třicetiletý v roce 2009. Nyní mu pomalu táhne na čtyřicet. A jeho novinka je krásným příkladem toho, jak se dá stavět na solidně položených základech, rozvíjet je a posouvat dál, aniž by se původní stavba zbortila.

Původní trio vedle Lišky tvořili kytarista David Dorůžka a italský hráč na bandoneon Daniele di Bonaventura. V nové kapele si kontrabasista ponechal českého kolegu Dorůžku, bandoneon nahradil akordeonem 25letého Nikoly Zariče (narodil se srbským rodičům v Rakousku v době války v Jugoslávii).

Sestavu doplnili turecký houslista Efe Turumtay (který hrává v duu se Zaričem) a český bubeník Kamil Slezák (s Liškou se zná například z Druhé trávy). Oproti předchozímu projektu tedy nová skupina více pracuje s rytmikou, přičemž minimálně stejně důležité jako bicí souprava jsou perkuse, a celkovému zvuku výrazně dominuje souzvuk houslí a akordeonu.

Velmi důležitým hráčem však zůstává David Dorůžka. Ostatně Liška jako autor odkázal k albu Invisible World mimo jiné tím, že na samý začátek nové desky (skladba Safran) napsal kytarovou melodii, která svou náladou a melodií nápadně připomíná úvodní skladbu alba předchozího (Bonami). Jako by chtěl připomenout to, co bylo, ale zároveň v této šestiminutové kompozici naznačuje, na co se mohou posluchači dál těšit.

Safran je skladba, v níž i přes její poklidný charakter hrají důležitou roli dynamické zvraty. Postupně se představí kytara, akordeon i housle jako nositelé melodie, ale stejně tak je radost poslouchat dobře sehranou rytmiku. Pánové Liška a Slezák na sebe neupozorňují nijak výrazně, ale je slyšet, že si jako muzikanti velmi dobře rozumí.

Ještě čitelnější je hra perkusí a kontrabasu v relativně rychlejší Kalimbě, ve které však také excelují housle – jednak v klidnějších pasážích, jednak v závěrečné tečce, na niž navazuje desetiminutová skladba People from Faldum. Její úvodní takty v souhře kontrabasu s akordeonem evokují opět Invisible World. Při prvních tónech Turumtayových houslí se vám možná jako paralela vybaví naléhavá hra izraelského trumpetisty Avishaie Cohena.

V každém případě jde o velmi silnou melodii, která svou náladou s předstihem předznamenává šestý titul na albu, tureckou lidovou Bahçada Yeşil Çınar, jedinou zpívanou píseň. Mimochodem na minulé desce zpívala Marta Töpferová španělsky vlastní text Tierra de mis padres a právě tento posun Liškových preferencí od hudby latinské k Orientu je jedním možným klíčem, jehož prostřednictvím lze nové album vnímat.

Navzdory všem inspiracím tradiční hudbou a nadžánrové komunikaci mezi jednotlivými nástroji však Tomáš Liška nezapomíná ani na jazz, a to včetně jeho starších forem. Začátek skladby The First Flight má přímo retro charakter, dále se objeví i krátké kontrabasové sólo. I zde si lze mimochodem všimnout, jak důležitou roli hrají pro celý projekt Turumtayovy housle.

Závěrečná skladba Questions, která končí poklidným finále akordeonu s kytarou, pak spíše než otázky nabízí rovnou odpověď. Ano, Tomáš Liška sestavil další smysluplný projekt, který má na to, aby se prezentoval za hranicemi.
SKU ANI061-2
Ean 8594155991662
Rok vydání 2017
Pořadové číslo 1000147058
Sleva Sleva 17 %
Doporučená prodejní cena 269,00 Kč

  Zařazeno v kategoriích:
   Cesky-a-slovensky-jazz
   2017 - 3
   Tomáš Liška

Štítky produktu

Štítky oddělujte mezerou. Víceslovné uzavřete v apostrofech (').